1. صفحه اصلی
  2. /
  3. وبلاگ
  4. /
  5. سئو اپلیکیشن
  6. /
  7. بهینه سازی اپلیکیشن یا...
سئو اپلیکیشن

بهینه سازی اپلیکیشن یا Aso چیست؟

در اینجا می‌خواهیم توضیح دهیم چگونه با انجام بهینه‌سازی فروشگاه‌های اپلیکیشن (ASO)، اپلیکیشن شما را رقابتی کنیم و تعداد دانلودهای آن را افزایش دهیم.

بطور خاص، در این مقاله با پاسخ به سوالات زیر آشنا خواهید شد:

  • بهینه‌سازی فروشگاه‌های اپلیکیشن چیست؟
  • چرا بهینه‌سازی محتوا در فروشگاه‌های اپلیکیشن به این اندازه مهم است؟
  • چگونه می‌توانید اپلیکیشن خود را در فروشگاه‌های اپلیکیشن موبایل به رتبه‌بندی بالاتر برسانید؟

    همچنین با دانستن مزایای بهینه‌سازی فروشگاه‌های اپلیکیشن و عملکرد کلی آن آشنا خواهید شد.

تعریف بهینه‌سازی فروشگاه‌های اپلیکیشن (ASO)

بهینه‌سازی فروشگاه‌های اپلیکیشن (ASO) یک فرآیند بسیار حیاتی برای تمام مالکان اپلیکیشن است تا دید پذیری اپلیکیشن‌های خود را در فروشگاه‌های اپلیکیشن موبایل مانند Apple App Store (برای کاربران iOS) و Google Play Store (برای کاربران اندروید) بهبود بخشند. هدف دیگر بهینه‌سازی فروشگاه‌های اپلیکیشن افزایش نرخ تبدیل، نرخ کلیک و تعداد دانلودهای اپلیکیشن است، به‌طوری‌که کاربرانی که در فروشگاه اپلیکیشن اپلیکیشن را مشاهده می‌کنند، در واقع تصمیم به مشاهده جزئیات و دانلود آن بگیرند.

برخی افراد بهینه‌سازی فروشگاه‌های اپلیکیشن را یک نوع بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) برای فروشگاه‌های اپلیکیشن می‌نامند. این توصیف تا حدی دقیق است و عملکرد کلی فرآیند را توضیح می‌دهد، اما بدون شک تفاوت‌ها بیشتر از شباهت‌ها هستند.

چرا بهینه‌سازی محتوا در فروشگاه‌های اپلیکیشن موبایل به این اندازه مهم است؟

احتمالاً قبلاً مطلع شده‌اید که تعداد زیادی اپلیکیشن وجود دارد… به‌طور خاص، بیش از پنج میلیون اپلیکیشن در فروشگاه‌های اپلیکیشن اصلی موجود است. بیش از ۳.۳ میلیون اپلیکیشن موبایل در Google Play Store و بیش از ۲.۱ میلیون در Apple App Store وجود دارد.

افترا به یافتن یک ایده جدید برای یک اپلیکیشن که با هیچ کدام از دیگران مشابه نباشد، کمی غیرممکن است. به همین دلیل، هر اپلیکیشنی که در فروشگاه‌های اپلیکیشن منتشر می‌شود، احتمالاً با رقابت بزرگی مواجه خواهد شد.

بهینه‌سازی فروشگاه‌های اپلیکیشن به شما کمک می‌کند تا محصول خود را در رتبه‌بندی اپلیکیشن‌ها قرار داده، برجسته شوید و تا حد امکان بزرگترین مخاطب را در فروشگاه‌های اصلی اپلیکیشن به خود جلب کنید.

اجزای فرآیند بهینه‌سازی فروشگاه‌های اپلیکیشن

بر اساس ویکی‌پدیا، به دور از اهداف، مقاصد، و شاخص‌های عملکرد اصلی (KPIs) یک شرکت، بهینه‌سازی فروشگاه‌های اپلیکیشن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. انجام تحقیق در خصوص کلمات کلیدی:
    اجرای تحقیق در زمینه کلمات کلیدی برای بهینه‌سازی متادیتا با استفاده از پرجستجوترین کلمات کلیدی.
  2. بهینه‌سازی اجزای خلاقانه:
    بهینه‌سازی اجزای خلاقانه مانند آیکون‌ها، اسکرین‌شات‌ها و ویدیوها برای تشویق کاربران به بیشتر دانلود کردن اپلیکیشن شما.
  3. تنظیم صفحه محصول اپلیکیشن به زبان‌های جهان:
    تطبیق صفحه محصول اپلیکیشن به زبان‌های مختلف جهان.
  4. اجرای استراتژی بررسی:
    پیاده‌سازی استراتژی بررسی برای اطمینان از جریان پیوسته نظرات مثبت.
  5. افزایش قابلیت مشاهده اپلیکیشن:
    افزایش قابلیت مشاهده اپلیکیشن در محتواهای سردبیری، داستان‌های ویژه یا افزایش قرار گرفتن در ‘اپلیکیشن‌های مشابه’.
  6. نظارت بر تغییرات در فروشگاه اپلیکیشن و به‌روزرسانی‌های رقبا:
    نظارت بر تغییرات در فروشگاه اپلیکیشن و به‌روزرسانی‌های رقبا برای حفظ قابلیت مشاهده.

در زیر، توضیحات دقیقتری از هر عنصر مهم در فرآیند بهینه‌سازی فروشگاه‌های اپلیکیشن (ASO) آورده شده است.

ASO در Apple App Store:

استفاده از نوار جستجو در Apple App Store به شما این امکان را می‌دهد که اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها، و محتواها (شامل توسعه‌دهندگان، خریدهای درون‌اپلیکیشن، رویدادهای درون‌اپلیکیشن، دسته‌بندی‌ها، داستان‌های سردبیری، نکات و حرفه‌ای، و مجموعه‌ها) را پیدا کنید.

نتایج جستجوی اپلیکیشن‌ها در App Store با نام، آیکون، و زیرنویس آنها نمایش داده می‌شوند. همچنین ممکن است امتیاز اپلیکیشن و حتی سه عکس نمایش داده شود، به تناسب پلتفرم و جهت تصویر.

بیایید بیاموزیم که کدام عناصر باید بهینه‌سازی شوند تا تمامی نیازهای بهینه‌سازی فروشگاه‌های اپلیکیشن برآورده شود.

مواظب باشید که تمامی عناصر نمایش داده شده در صفحه محصول ممکن است تأثیری در تعداد دانلودها و سایر امتیازها داشته باشند، حتی آنهایی که در بهینه‌سازی فروشگاه‌های اپلیکیشن مهم نیستند.

عنوان (نام) اپلیکیشن موبایل

عنوان اپلیکیشن موبایل شما اهمیت زیادی دارد. این اولین چیزی است که کاربران مشاهده می‌کنند و ممکن است آن را در ذهن خود نگه دارند یا در همان لحظه فراموش کنند. بنابراین، نام باید آسان به یادآوری و در عین حال منحصربه‌فرد باشد تا قابل تشخیص باشد. طول این عنوان می‌تواند تا ۳۰ کاراکتر باشد، اما مناسب است که آن را کوتاه نگه دارید تا آسان به املاء باشد. همچنین، ایده خوبی است که یک متن توضیحی کوتاه (۲-۴ کلمه) اضافه کنید تا به کاربران عملکرد اپلیکیشن را نشان دهید و در عین حال حاوی کلمات کلیدی باشد، به عنوان مثال:

“Squaddy: گروه تناسب اندام و گپ”
کاربرانی که به دنبال یک اپلیکیشن تناسب اندام هستند، کلمه “تناسب” را در نوار جستجو استفاده می‌کنند و این نحوه‌ی جستجو باعث پیدا شدن اپلیکیشن می‌شود.

آیکون اپلیکیشن

آیکون اپلیکیشن (لوگو اپلیکیشن) عنصر گرافیکی است که کاربران آن را با اپلیکیشن شما ارتباط می‌دهند. به همین دلیل مهم است که آن را مرتبط با ویژگی اصلی اپلیکیشن موبایل نگه دارید یا به شکلی جذاب طراحی کنید تا کاربران آن را دوست داشته و به یاد داشته باشند. اگر شما در حال حاضر یک کسب‌وکار دارید و اپلیکیشن با فعالیت‌های شما مرتبط است، آیکون اپلیکیشن باید به طبع با لوگو برند شما مرتبط باشد. باید از قرار دادن متن در آیکون خودداری کنید.

کلمات کلیدی:

در Apple App Store، محدودیت کاراکتری برای کلمات کلیدی وجود دارد که به ۱۰۰ کاراکتر محدود شده است و می‌توانید آن‌ها را در توضیحات تکرار کنید، اما باید اجتناب از افراز زیاد کل توضیحات با کلمات کلیدی باشد.

تعدادی از ابزارهای بهینه‌سازی فروشگاه‌های اپلیکیشن (ASO) وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا کلمات کلیدی مرتبط برای اپلیکیشن خود پیدا کنید، روند محبوبیت کلمات کلیدی و معیارهای دیگر را مانند AppFollow و App Radar.

با این حال، گاهی اوقات استفاده از کلمات کلیدی کمتر محبوب که به خوبی ویژگی‌های اپلیکیشن شما را توصیف می‌کنند، ایده خوبی است، زیرا ممکن است در نتایج جستجو کمترین رقابت را داشته باشند.

زیرنویس:

این کوتاه‌ترین توضیحات است که زیر نام اپلیکیشن قرار می‌گیرد. باید حاوی کلمات کلیدی نیز باشد. عبارات عمومی باید در اینجا اجتناب شود. این یک مکان است تا به طور خلاصه عملکرد اپلیکیشن خود را توضیح دهید و ارزش آن را نشان دهید. پس از آیکون و نام اپلیکیشن، این چیزی است که کاربر بعداز آن خواهد خواند. زیرنویس می‌تواند تا ۳۰ کاراکتر باشد و در سراسر App Store زیر نام اپلیکیشن شما ظاهر می‌شود.

پیش‌نمایش اپلیکیشن:

ویدیوی پیش‌نمایش اپلیکیشن در App Store باید ویژگی‌ها و کارکرد کلی اپلیکیشن را به نمایش بگذارد. این ویدیو می‌تواند تا ۳۰ ثانیه طول بکشد و به صورت خودکار با صدای خاموش پخش می‌شود در هنگامی که کاربران صفحه محصول را مشاهده می‌کنند، بنابراین به شدت توصیه می‌شود آنها را به طور بصری جذاب، به‌ویژه در ابتدا، طراحی کنید. شما می‌توانید حداکثر ۳ پیش‌نمایش را در صفحه محصول خود قرار دهید.

اسکرین‌شات:

تصاویر اسکرین‌شات در Apple App Store باید ویژگی‌ها و مزایای اپلیکیشن را به بهترین شکل ممکن نشان دهند. این بخش برای استراتژی جذب کاربر بسیار حیاتی است زیرا اغلب از طریق شناخت بصری به ما کمک می‌کند که موارد را بررسی کنیم. از اسکرین‌شات‌هایی از اپلیکیشن خود استفاده کنید تا ارزش آن را به کاربران نشان دهید. شما می‌توانید حداکثر ۱۰ اسکرین‌شات را در صفحه محصول در App Store قرار دهید.

توضیحات اپلیکیشن:

توضیحات اپلیکیشن باید شامل اطلاعاتی درباره ویژگی‌ها، مزایا و اطلاعات کلی در مورد اپلیکیشن موبایل باشد، همچنین باید حاوی کلمات کلیدی باشد. راهنمایی‌های فروشگاه اپلیکیشن اپل اظهار می‌کنند که توضیحات کامل شامل یک پاراگراف مختصر و اطلاعاتی بایدندیده و یک لیست کوتاه از ویژگی‌های اصلی است. کاربران ابتدا چند جمله از توضیحات را مشاهده می‌کنند و سپس باید روی دکمه “بیشتر” کلیک کنند. وظیفه شما این است که آن‌ها را متقاعد کنید که از این فرصت استفاده کنند.

نکته:
در این بخش، توصیه می‌شود از یک زبان جذاب و ترغیب‌آمیز استفاده کنید تا کاربران را به نحوی متقاعد کنید که اپلیکیشن شما را دانلود کنند و از آن استفاده کنند. استفاده از جملات مختصر و مفهومی به کاربران این اطمینان را می‌دهد که اپلیکیشن شما مورد توجه قرار گرفته و ارزش استفاده را دارد.

متن تبلیغاتی:

شما می‌توانید در هر زمان متن تبلیغاتی خود را در App Store به‌روز کنید بدون نیاز به ارسال نسخه جدید از اپلیکیشن. این متن در بالای توضیحات اپلیکیشن ظاهر می‌شود و می‌تواند تا ۱۷۰ کاراکتر باشد. شما باید از آن برای اطلاع‌رسانی به مخاطبان هدف در مورد آخرین اخبار مربوط به اپلیکیشن خود، مانند ویژگی‌ها و فروش‌های آینده، استفاده کنید. با این حال به یاد داشته باشید که متن تبلیغاتی تأثیری بر رتبه اپلیکیشن در فروشگاه‌های اپلیکیشن ندارد!

تعداد دانلودها:

تعداد دانلودها هم مهم برای بهینه‌سازی فروشگاه‌های اپلیکیشن (ASO) است؛ زیرا نشان‌دهنده علاقه به اپلیکیشن شما و اطلاعاتی در مورد اینکه محصول چقدر مفید و کارآمد است، می‌باشد.

امتیازها و نقدهای اپلیکیشن:

امتیازها نیز برای ASO اهمیت دارد. اپلیکیشن‌هایی با امتیازات پایین به پایین‌ترین قسمت لیست‌ها در فروشگاه‌های اپلیکیشن هدایت خواهند شد و احتمال دانلود اپلیکیشن شما توسط مخاطبان هدف کمتر خواهد بود اگر نقدهای بدی داشته باشد. به همین دلیل اهمیت دارد که کاربران را تشویق به ارسال امتیاز و نقد در App Store کنید.

به‌روزرسانی‌ها:

اپلیکیشن‌های موبایل باید به طور منظم به‌روزرسانی شوند تا همیشه… خب، به‌روز و مطابق با جدیدترین راه‌حل‌های سیستم باشند. علاوه بر این، به‌روزرسانی اپلیکیشن یک سیگنال واضح به الگوریتم‌های فروشگاه‌های اپلیکیشن است که محصول به‌طور مداوم در حال توسعه است.

ترویج خریدهای درون‌اپلیکیشن:

کاربران می‌توانند مستقیماً در Apple App Store درون‌اپلیکیشن‌ها را مرور کنند و حتی قبل از دانلود اپلیکیشن شما، خرید را شروع کنند. به همین دلیل ترویج خریدهای درون‌اپلیکیشن هم اهمیت دارد. آنها در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند و کاربر را به صفحه محصول شما هدایت می‌کنند. در آنجا، می‌توانید تا ۲۰ مورد مرتبط با خریدهای درون‌اپلیکیشن را با عناوین (تا ۳۰ کاراکتر) و توضیحات (تا ۴۵ کاراکتر) قرار دهید.

ترویج رویدادهای درون‌اپلیکیشن:

کارت‌های رویدادهای درون‌اپلیکیشن هم در نتایج جستجوی App Store برای افرادی که اپلیکیشن شما را دانلود کرده‌اند، ظاهر می‌شوند. می‌توانید رویدادهای مختلف زمان‌دار مانند مسابقات، اولین نمایش‌ها و استریم‌های زنده را ترویج دهید.

ASO در Google Play Store:

عنوان اپلیکیشن موبایل:

همانند اپلیکیشن‌ها در App Store، در Google Play Store نام اپلیکیشن برای بهینه‌سازی فروشگاه اپلیکیشن مهم است. آن را خیلی طولانی نکنید تا در دستگاه‌های کوچک قابل مشاهده نباشد و به کاربران امکان دهید آن را اشتباه نویسند. با این حال، به کلمات کلیدی هم بیافزایید تا به کاربران این امکان را بدهید که اپلیکیشن شما را آسان‌تر پیدا کنند هنگام جستجوی دسته‌های خاص در فروشگاه اپلیکیشن.

آیکون اپلیکیشن:

آیکون در صفحه فروشگاه اپلیکیشن Google Play نیز برجسته است و برای جلب توجه کاربران و امکان به‌یادآوری اپلیکیشن طراحی شده است.

کلمات کلیدی:

کلمات کلیدی مرتبط همچنین در هر Google Play مهم هستند. تنها از کلمات با حجم بالا استفاده نکنید و وقتی کلمات کلیدی را انتخاب می‌کنید، به‌خصوص بر روی کارکرد اپلیکیشن خود تمرکز کنید.

توضیحات اپلیکیشن:

همانند ادعاهای Google Play Store، اینجا مکانی است که می‌توانید اپلیکیشن خود را مانند یک سایت جستجوگر بهینه‌سازی کنید. اطمینان حاصل کنید که موارد مهم در بالای توضیحات نوشته شده‌اند تا کاربران نیازی به اسکرول به پایین نداشته باشند تا اطلاعات مورد نظر خود را بخوانند. در این بخش کلمات کلیدی را قرار دهید. همچنین به‌یاد داشته باشید که توضیحات شما بررسی خواهد شد، بنابراین اگر قصد اسپم دارید، پیامدهایی خواهد داشت. این بخش می‌تواند تا ۳۰۰ کاراکتر باشد.

متن تبلیغاتی:

متن تبلیغاتی یک توضیح خطی از اپلیکیشن شما است. آن را ساده نگه دارید تا به‌یادآوری باشد و تعداد زیادی از کلمات کلیدی را در آن قرار ندهید. مهمترین چیز در اینجا این است که به کاربران در مورد ویژگی‌های اصلی اپلیکیشن خود اطلاع دهید.

تصاویر و اسکرین‌شات:

در Google Play Store، آیکون‌ها، تصاویر و اسکرین‌شات‌های اپلیکیشن نیز برای رتبه‌بندی جستجوی اپلیکیشن اهمیت دارند. مانند هر فروشگاه اپلیکیشن دیگری، آنها باید بهترین ویژگی‌های جذاب در اپلیکیشن شما را نشان دهند و کارکرد آن را توضیح دهند. همچنین می‌توانید یک ویدیوی پیش‌نمایش اضافه کنید.

رتبه‌بندی اپلیکیشن:

دوباره، بدون توجه به اینکه این App Store یا Google Play است، امتیاز اپلیکیشن تأثیری در قابلیت دید اپلیکیشن شما دارد. از نظرات مراقبت کنید و کاربران را تشویق به امتیازدهی به محصول کنید.

تعداد دانلودها:

در Google Play Store، اپلیکیشن‌هایی که دارای تعداد دانلودهای بیشتری هستند نیز رتبه‌بندی بالاتری دارند. تعداد دانلودها در پایین صفحه محصول ظاهر می‌شود. با این حال، خرید دانلودها در اینجا کار نخواهد کرد. Google Play همچنین نرخ باقی‌ماندگی را بررسی می‌کند، بنابراین اپلیکیشن‌هایی که چند روز پس از دانلود حذف شده‌اند محاسبه نمی‌شوند.

نتیجه‌گیری:

App Store Optimization (ASO) چیست و چگونه می‌توانید از آن برای دیده‌شدن اپلیکیشن خود در هر فروشگاه اپلیکیشن استفاده کنید؟ حالا، این یک سوال برای شماست. امیدوارم که پس از خواندن این مقاله، آماده باشید تا به این سوال پاسخ دهید. بررسی کنید که کدام یک از عناصر فهرست شده در صفحه محصول اپلیکیشن موبایل شما در فروشگاه اپلیکیشن وجود ندارند و آن‌ها را بهینه‌سازی کنید. نتایج ارزش آن را خواهند داشت!

یک نکته مهم برای به یادآوری:


بیشتر دانلودهای اپلیکیشن از طریق موتورهای جستجو در Google Play و App Store انجام می‌شود. با بهبود و بهینه‌سازی ASO، نمایش در فهرست فروشگاه اپلیکیشن را بر روی کلمات کلیدی انتخاب شده که مخاطبان هدف شما از آن‌ها برای جستجوی محصولی مانند محصول شما استفاده می‌کنند، بهبود خواهید داد، و این به صورت رایگان است. این قطعاً به شما کمک می‌کند تا تعداد بیشتری کاربر اپلیکیشن جذب کنید.

آنچه در این مطلب میخوانید !
بدنبال یک پشتیبانی ممتاز و کارآمد برای اپلیکیشن اندروید خود هستید؟  ما با ارائه خدمات...
خدمت طراحی اپلیکیشن موبایل در سایت اپ پلاس، یک خدمت حرفه ای و کامل برای...
خدمت طراحی اپلیکیشن موبایل در سایت اپ پلاس، یکی از خدمات اصلی و حیاتی این...
امروزه اپلیکیشن‌های موبایل به بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند. از خرید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *